Aktualna oferta wycieczek

Będoszka Wielka

Osiedle na Przegibku.

TRASA
Ujsoły (553 m n.p.m.) Muńcuł (1165 m n.p.m.) Przełęcz Kotarz (975 m n.p.m.) Pod Wiertalówką (1076 m n.p.m.) Skrzadnita (1121 m n.p.m.) Mała Rycerzowa (1207 m n.p.m.) Bacówka PTTK Na Rycerzowej (1117 m n.p.m.) Wielka Rycerzowa (1226 m n.p.m.) Przełęcz Przegibek (990 m n.p.m.) Schronisko PTTK na Przełęczy Przegibek (1000 m n.p.m.) Będoszka Wielka (1144 m n.p.m.) Pod Będoszką Wielką (1081 m n.p.m.) Rycerka Górna, Kolonia (671 m n.p.m.)

TRASA ZAPASOWA
realizowana w razie słabych warunków pogodowych
albo indywidualnie przez turystów, którzy będą chcieli skrócić dystans wędrówki
Soblówka (647 m n.p.m.) Pod Wiertalówką (1076 m n.p.m.) Skrzadnita (1121 m n.p.m.) Bacówka PTTK Na Rycerzowej (1117 m n.p.m.) Wielka Rycerzowa (1226 m n.p.m.) Przełęcz Przegibek (990 m n.p.m.) Schronisko PTTK na Przełęczy Przegibek (1000 m n.p.m.) Będoszka Wielka (1144 m n.p.m.) Pod Będoszką Wielką (1081 m n.p.m.) Rycerka Górna, Kolonia (671 m n.p.m.)

Z naszych wspomnień ostatniej wędrówki tym szlakiem...
Wdajemy się w pogawędkę z turystami w schronisku. Jest miło, sympatycznie - nikomu nie chce się opuszczać klimatycznej bacówki. Wkrótce jednak każdy wyrusza w swoją stronę. Tylko nieliczni pozostają. Jest już dość późno, kiedy opuszczamy drewnianą bacówkę, ale jeszcze wymiana pozdrowień. W końcu jednak ruszamy przez pożółkłe trawy hali na pobliski szczyt Rycerzowej Wielkiej. Oddalamy się od przykrytej spadzistym dachem bacówki. Cisza nas otumania, jakbyśmy dopiero co walczyli z hałasem, a przecież w bacówce i w jej otoczeniu nie odczuwało się gwaru, czy hałaśliwości. Kilkakroć spoglądamy za siebie na malejący budyneczek bacówki. Za bacówką rośnie szerokość górskiego widnokręgu, lecz po kwadransie ścieżka wypłaszcza się i wchodzi do lasu. Chwilkę później osiągamy szczyt Wielkiej Rycerzowej (słow. Rycierova hora; 1226 m n.p.m.). Znajduje się na nim punkt triangulacyjny i słupek graniczny nr III/154.

Hale na Będoszce Wielkiej.
Ścieżka meandrem omija występ skalistego uskoku i dalej znów prowadzi nas łagodnie wśród leśnych paproci przez las mieszany, pełny zarówno dorodnych drzew, jak też zieleniejącego młodnika. Korona drzew wspomagana zaroślami młodnika dość dobrze blokują napływ do wnętrza gorących promieni słonecznych. Jakże przyjemnie jest dzisiaj tędy maszerować.

Opuszczamy czerwony szlak i odchodzimy na północ szlakiem czarnym. Wchodzimy na pokrytą halami Przełęcz Przegibek. Z lewej za grzbietem Kołyski (1015 m n.p.m.) znów przepięknie pokazuje się nam Wielka Racza. Przed nami zaś wznosi się Bendoszka Wielka. Idziemy w jej kierunku bitym traktem mijając pojedyncze zabudowania osiedla Przegibek należącego do wsi Rycerka Górna. Jest to jedno z najwyżej położonych osiedli w Beskidzie Żywieckim.

Schronisko PTTK na Przegibku (1000 m n.p.m.) jest znanym i lubianym schroniskiem. Zamawiamy coś smakowitego i siadamy na zewnątrz. W tak piękną pogodę nikt nie siedzi we wnętrzu. W sąsiedztwie słyszymy nie tylko Polaków, ale również słowackich turystów, ale przy schronisku jest raczej umiarkowany ruchu, przynajmniej na razie - jak to zwykle przed obiadową porą. Widać, że gospodarze szykują się na więcej gości wieczorem.

Kończymy zupę i oddajemy się letniej sielance. Jakże dobrze nam tutaj - nie chce się iść dalej. Po kubku kawy? Czemu nie – zamawiamy i kawa staje się pretekstem by cudowna idylla trwała jeszcze. Oko leci... Jakże dobrze byłoby tu zostać, ale przepocone buty wyschły już chyba - zapewne chciałyby już iść dalej. No cóż, ogarniamy się jakoś z tego letargu i opuszczamy teren schroniska..

Wielka Rycerzowa - wtedy byliśmy tam po raz pierwszy - 30 października 2011 r.

PLANOWANY POWRÓT

Kraków, Aleja Jana Pawła II, parking przy NCK
w godzinach 21.00 - 22.00

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
UWAGA
Należy liczyć się z tym, iż niekorzystne warunki pogodowe
mogą wpłynąć na zmianę planu i założeń wycieczki.

Siła wspomnień - zobacz jak było...